Ełczanki i Ełczanie...
Dziękuję!
Tomasz ANDRUKIEWICZ

Z sercem dla Ełku...
#rozwaga
#energia
#doświadczenie

Znamy szczegóły dotyczące drogi ekspresowej „Via Baltica”

 

Planowany do realizacji odcinek Via Baltica (drogi ekspresowej Warszawa – Łomża – Ełk – Suwałki – kraje nadbałtyckie, będącej częścią międzynarodowego korytarza drogowego) od węzła Szczuczyn do węzła Szkocja koło Raczek będzie miał około 63 km długości. Poprowadzony zostanie jako jezdnia dwupasmowa w obydwu kierunkach. I co najważniejsze – „Via Baltica” ma być finansowana w ramach kontraktu terytorialnego ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej (2014-2020). Zabiegał o to samorząd Ełku.

Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz uczestniczył w pracach Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie w zakresie realizacji drogi ekspresowej „Via Baltica”, która przebiegać będzie w pobliżu Ełku.

W trakcie posiedzenia analizowany był odcinek, którego realizację nadzorować będzie olsztyński oddział GDDKiA od węzła Szczuczyn do węzła Szkocja koło Raczek. Prezydent rekomendował do realizacji wariant najmniej szkodliwy środowisku i najmniej ingerujący w prywatną własność. Pozostałe odcinki nadzorować będzie oddział białostocki GDDKiA.

Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocja). Główny węzeł komunikacyjny na tej trasie zostanie wybudowany w okolicach Nowej Wsi Ełckiej i poprowadzony zostanie w kierunku jeziora Tatarskiego Małego i dalej pomiędzy jeziorami Selmęt Mały i Selmęt Wielki w okolicach miejscowości Mrozy Wielkie.

Następnie za gruntami Parku Naukowo-Technologicznego w Ełku, objętymi strefą ekonomiczną, połączy się z drogą krajowa nr 16 (okolice Zakładów Mięsnych). Właśnie w tym miejscu usytuowany będzie duży węzeł „Ełk – Wschód” skomunikowany z obwodnicą miasta Ełku. Załączona do tekstu mapa przedstawia analizowane warianty przebiegu. Rekomendowany przez KOPI i wybrany przez GDDKiA wariant 4. zaznaczony jest kolorem zielonym.

Przebieg Via_Baltica

Wykonanie całego 63 – kilometrowego odcinka drogi wszyscy obecni na spotkaniu rekomendowali z wytrzymałej nawierzchni betonowej. Zyskało to akceptację GDDKiA. Przewiduje się trasy dwujezdniowe w obu kierunkach z dodatkowymi pasami przeznaczonymi do skrętów. Na trasie wyznaczone zostaną także trzy miejsca do obsługi podróżnych. Wybudowanych zostanie 88 różnych obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz węzły). Ich koszt to ok. 330 mln zł, natomiast koszt budowy całego 63 – kilometrowego odcinka szacowany jest na 2 mld 343 mln 670 tys. zł. W trakcie dyskusji zaproponowano, by droga krajowa nr 16 kończyła swój przebieg w Ełku, a dalej do granicy państwa biegła już jako S 61.

Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz zaopiniował pozytywnie proponowane rozwiązania, wskazując na konieczność jak najszybszego potwierdzenia finansowanie budowy ekspresówki „Via Baltica” na całej długości Warszawa – Łomża – Ełk – Suwałki – granica państwa.

Aktualnie opracowywana jest ocena oddziaływania tej inwestycji na środowisko (przebieg tak wyznaczonej trasy ma stosunkowo mały wpływ na środowisko w naszym regionie). W połowie przyszłego roku, gdy ocena będzie gotowa, rozpocznie się projektowanie techniczne „Via Baltica”.

Via_Baltica cz. 1

Via_Baltica cz. 2

Najświeższe aktualności znajdziesz na moich kanałach społecznościowych