Ełczanki i Ełczanie... Dziękuję!Tomasz ANDRUKIEWICZ
Od marca funkcjonuje System Rejestrów Państwowych
W Urzędzie Miasta Ełku działa już nowy System Rejestrów Państwowych, obejmujący m.in:
- rejestry bazy Urzędu Stanu Cywilnego,
- rejestry dowodów osobistych oraz
- rejestry ewidencji ludności.
Dzięki wspólnym w całym kraju rejestrom bazy Urzędu Stanu Cywilnego mieszkańcy Ełku będą mogli m.in.:
- złożyć w ełckim urzędzie wnioski o wydanie odpisów zaświadczeń aktów małżeństwa oraz innych dokumentów sporządzonych w dowolnym mieście Polski i odebrać je w Ełku.
Z kolei ogólnodostępne w Polsce rejestry dowodów osobistych dają możliwość:
- wprowadzania danych na bieżąco do systemu ogólnego w tzw. „czasie rzeczywistym”, czyli po wprowadzeniu widoczne są one od razu w ogólnej bazie i dają możliwość podglądu w dowolnym urzędzie w Polsce,
- wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego można złożyć w dowolnym urzędzie w Polsce, niezależnie od miejsca zamieszkania, czy zameldowania,
- osoby, które posiadają waży terminowo dowód osobisty nie mają obowiązku wymiany aż do upływu terminu wskazanego na dokumencie,
- od 1 marca ważne są również dowody osobiste osób, które zmieniły adres zameldowania – w takim przypadku nie trzeba wymieniać dokumentu, ponieważ na nowych dowodach informacja ta została usunięta (dokument jest ważny zgodnie z terminem)
Na nowych dowodach osobistych znajdą się teraz następujące informacje: imię i nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia oraz wystawienia dokumentu, numer dowodu osobistego i PESEL, obywatelstwo i termin ważności.
Nowy dokument tożsamości ma inny wzór. Są się na nim też nowe zabezpieczenia, m.in. mikrodruki i specjalne farby. Dzięki temu znacznie trudniej jest go sfałszować. Format i wymiary pozostały takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia jest taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach.