Ełczanki i Ełczanie... Dziękuję!Tomasz ANDRUKIEWICZ
„Archipelag skarbów” – Program profilaktyki zintegrowanej dla gimnazjalistów
Program będzie realizowany w ełckich gimnazjach: nr 1, nr 2, nr 3, nr 4 oraz Gimnazjum Sportowym.
Termin realizacji programu: od 26.09.2016 do 18.10.2016r.
Koszt realizacji programu w 5 szkołach to 24 450 zł,
Program finansowany jest z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Program posiada rekomendację m.in.:
- Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (obecnie Ośrodka Rozwoju Edukacji),
- Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Adresatami są:
- uczniowie szkół gimnazjalnych,
- rodzice uczniów,
- wychowawcy i nauczyciele – rada pedagogiczna.
Program realizowany jest w każdej szkole gimnazjalnej w wymiarze:
- zajęcia dla młodzieży – 8 godzin lekcyjnych w układzie 2 spotkań, z których każdy trwa ok. 3-4 godziny lekcyjne,
- spotkania dla rodziców – 2 godziny zegarowe,
- szkolenia dla rady pedagogicznej – 2 godziny zegarowe.
Zakres celów programu:
Zgodnie z założeniami modelu profilaktyki zintegrowanej program „Archipelag Skarbów” został tak opracowany, aby skutecznie zmieniał zachowania i postawy z szeregu obszarów problemowych jednocześnie.
profilaktyka uzależnień:
- ograniczenie korzystania z alkoholu i narkotyków przez młodzież (ukazanie destrukcyjnego wpływu korzystania ze środków psychoaktywnych na proces zawiązywania znajomości, budowania przyjaźni i rozwój miłości; program nie stawia sobie za cel abstynencji od alkoholu przez całe życie jednak pokazuje kluczowe znaczenie unikania alkoholu i narkotyków w okresie dojrzewania, gdy sięganie po te substancje uniemożliwia uczenie się umiejętności radzenia sobie z samym sobą, własnymi trudnymi emocjami i światem relacji społecznych);
profilaktyka przemocy:
- ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej, a także przemocy o podtekście seksualnym;
- wzrost szacunku chłopców wobec dziewcząt i dziewcząt wobec samych siebie;
- ukazanie zachowań agresywnych, jako niedojrzałego sposobu radzenia sobie z emocjami.
wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność:
- wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem
w sferze budowania dojrzałych więzi; - ukazanie postaw i działań, które zwiększą szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości;
- podważenie obecnych w pop-kulturze silnie szkodliwych mitów na temat miłości i seksualności.
- przeciwdziałanie skutkom seksualizacji dziewcząt, w tym zjawisku „samo-uprzedmiotowienia”
profilaktyka ciąż nastolatek i profilaktyka HIV/AIDS:
- zmotywowanie młodzieży do utrzymania postawy wstrzemięźliwości seksualnej lub powrotu do tej postawy (jeśli chodzi o młodzież po inicjacji);
- poszerzenie wiedzy młodzieży na temat zakażeń przenoszonych drogą płciową i skutecznych metod zapobiegania im.
cele i efekty ogólnoprofilaktyczne:
- ukazanie znaczenia asertywności i trening zachowań asertywnych;
- wzmacnianie czynników chroniących w profilaktyce (więź z rodzicami, nauczycielami, identyfikacja z własnym systemem wartości – religijnym lub świeckim).