Ełczanki i Ełczanie...
Dziękuję!
Tomasz ANDRUKIEWICZ

Z sercem dla Ełku...
#rozwaga
#energia
#doświadczenie

„Archipelag skarbów” – Program profilaktyki zintegrowanej dla gimnazjalistów

Program będzie realizowany w ełckich gimnazjach: nr 1, nr 2, nr 3, nr 4 oraz Gimnazjum Sportowym.

Termin realizacji programu: od 26.09.2016 do 18.10.2016r.

Koszt realizacji programu w 5 szkołach to 24 450 zł,

Program finansowany jest z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Program posiada rekomendację m.in.:

  • Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (obecnie Ośrodka Rozwoju Edukacji),
  • Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Adresatami są:

  • uczniowie szkół gimnazjalnych,
  • rodzice uczniów,
  • wychowawcy i nauczyciele – rada pedagogiczna.

Program realizowany jest w każdej szkole gimnazjalnej w wymiarze:

  • zajęcia dla młodzieży – 8 godzin lekcyjnych w układzie 2 spotkań, z których każdy trwa ok. 3-4 godziny lekcyjne,
  • spotkania dla rodziców – 2 godziny zegarowe,
  • szkolenia dla rady pedagogicznej – 2 godziny zegarowe.

Zakres celów programu:

Zgodnie z założeniami modelu profilaktyki zintegrowanej program „Archipelag Skarbów” został tak opracowany, aby skutecznie zmieniał zachowania i postawy z szeregu obszarów problemowych jednocześnie.

profilaktyka uzależnień:

  • ograniczenie korzystania z alkoholu i narkotyków przez młodzież (ukazanie destrukcyjnego wpływu korzystania ze środków psychoaktywnych na proces zawiązywania znajomości, budowania przyjaźni i rozwój miłości; program nie stawia sobie za cel abstynencji od alkoholu przez całe życie jednak pokazuje kluczowe znaczenie unikania alkoholu i narkotyków w okresie dojrzewania, gdy sięganie po te substancje uniemożliwia uczenie się umiejętności radzenia sobie z samym sobą, własnymi trudnymi emocjami i światem relacji społecznych);

profilaktyka przemocy:

  • ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej, a także przemocy o podtekście seksualnym;
  • wzrost szacunku chłopców wobec dziewcząt i dziewcząt wobec samych siebie;
  • ukazanie zachowań agresywnych, jako niedojrzałego sposobu radzenia sobie z emocjami.

wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność:

  • wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem
    w sferze budowania dojrzałych więzi;
  • ukazanie postaw i działań, które zwiększą szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości;
  • podważenie obecnych w pop-kulturze silnie szkodliwych mitów na temat miłości i seksualności.
  • przeciwdziałanie skutkom seksualizacji dziewcząt, w tym zjawisku „samo-uprzedmiotowienia”

profilaktyka ciąż nastolatek i profilaktyka HIV/AIDS:

  • zmotywowanie młodzieży do utrzymania postawy wstrzemięźliwości seksualnej lub powrotu do tej postawy (jeśli chodzi o młodzież po inicjacji);
  • poszerzenie wiedzy młodzieży na temat zakażeń przenoszonych drogą płciową i skutecznych metod zapobiegania im.

cele i efekty ogólnoprofilaktyczne:

  • ukazanie znaczenia asertywności i trening zachowań asertywnych;
  • wzmacnianie czynników chroniących w profilaktyce (więź z rodzicami, nauczycielami, identyfikacja z własnym systemem wartości – religijnym lub świeckim).
Najświeższe aktualności znajdziesz na moich kanałach społecznościowych